“Waarom moet ik bezorgkosten betalen als ik op een afhaalpunt kom afhalen?”
Best een logische vraag. Het zijn eigenlijk handelingskosten, maar waarom?
What’s in a name?
Een krat met boodschappen van boer naar bord brengen kost gemiddeld bijna € 10,-! Dan hebben we het dus alleen nog maar over:
- Het deels zelf door De Streekboer ophalen van de producten (een ander deel doet de boer zelf maar die mag dan aan ons een hogere prijs vragen, dus in feite moeten we dat ook rekenen als kosten om het product bij jou te krijgen).
- Het inpakken van alle producten in de kratten door onze inpaktoppers.
- Jouw krat met boodschappen ingepakt en wel brengen naar of jouw afhaalpunt of bij jou thuis.
Dus het gaat niet over (de overige kosten):
- Het in de lucht houden van de website,
- het vullen van de website,
- het afstemmen met de boeren,
- het beantwoorden van de vragen die er in de loop van de week zijn,
- het vertellen van het verhaal,
- de huur van het pand,
- de energierekening,
- de verzekeringen die nodig zijn,
- de spullen die aangeschaft en onderhouden moeten worden…
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Al die kosten verdienen we wel terug met de marge op de producten die jij koopt.
Een rekenvoorbeeld
Als jij boodschappen doet voor € 35,-, het minimale orderbedrag als je geen lid bent, dan is in elk geval 9% daarvan btw. Dat dragen we dus af. Dan blijft er € 32,11 over. Hiervan gaat gemiddeld 70% naar de leveranciers. In de praktijk zelfs nog ietsje meer. Dat wil zeggen dat er dus net iets minder dan € 10,- overblijft voor de organisatie van De Streekboer.
Die minimaal € 35,- is dus niet uit de lucht gegrepen. Als jij voor dat bedrag inkoopt, zijn de overige kosten gedekt. Maar dan zit je nog met de kosten van vervoer. Dit betaal je naar gebruik:
- Bestel je regelmatig, dan is dat voor ons het handigst weten we ongeveer wat we kunnen verwachten en welke vervoersmiddelen we paraat moeten hebben.
- Bestel je voor meer dan 35 euro, dan gaat er dus meer dan €10 naar De Streekboer
- Haal je jouw boodschappen op op een afhaalpunt, dan is dat voor ons goedkoper dan thuisbezorgen
Dat is dus de reden dat:
- Leden die afhalen geen handelingskosten betalen
- Je als niet-lid voor minimaal €35 moet bestellen (anders kost het ons geld)
- De kosten voor thuisbezorging afnemen naar mate je voor een hoger bedrag besteld
En om aan een hogere orderwaarde te komen zodat het voor zowel de consument als De Streekboer rendabeler wordt om te rijden, vullen we onze shop ook aan met bioproducten van verder weg. Vaak ook nog eens rechtstreeks ingekocht zoals het koffieverhaal, de cashewnoten en en kokosolie.
Eerlijk of oneerlijk?
Wat we óók zouden kunnen doen, is elk product ietsje duurder maken en thuisbezorgen en afhalen voor iedereen gratis maken. Maar dan betaal je dus relatief meer als je meer boodschappen doet. Bovendien wordt je dan niet beloond als trouwe klant en dat vonden wij niet kloppen.
Nog even verder in de keuken kijken
Nederlanders geven gemiddeld ruim €100 per week uit aan boodschappen. Ons doel is dat je 80% daarvan bij De Streekboer kunt halen (€80). Weer 80% daarvan is gezond en lokaal. Een alleenstaande koopt wat minder, een gezin koopt wat meer. Als we dat allemaal doen en óf lid worden óf per keer de bezorgkosten betalen dan draait De Streekboer, waar we dus allemaal onderdeel van zijn als een trein.
Gaaf toch om op die manier je boodschappen in huis te halen?
Doe je mee?
Hopelijk is het nu iets inzichtelijker waarom we geld vragen voor thuisbezorgen of afhalen als je geen lid bent. Niet om lekker veel extra winst te maken, maar juist om het betaalbaar te houden voor iedereen en om De Streekboer ook op de lange termijn bestaansrecht te geven.
Want we doen dit natuurlijk om te zorgen dat de volgende generaties alleen nog maar uit de geschiedenisboekjes kunnen leren dat er vroeger een heel andere, ongezonde manier van boodschappen doen was. Onze wens is dat het heel normaal wordt om van de boer in te kopen: 80% lokaal, kneitervers, gezond en ook nog eens lekker.