Veel gestelde vragen

Waarom deden we dit ook al weer?

Nederland is rijk. Heel rijk. Nog nooit hebben we zoveel welvaart gekend als vandaag de dag. We kunnen meer kopen dan onze grootouders ooit hadden durven dromen. Toch zijn wij ergens ook jaloers op onze grootouders. Niet op hun relatieve armoede. Maar wel op hun bestedingspatroon. Geld en aandacht ging naar voedsel. Gewoon goed voedsel. Men kocht bij de slager, melkboer en kruidenier om de hoek en kookte met pure, smaakvolle ingrediënten zonder onnodige toevoeging. De boer kon met tien koeien het dorp voorzien van voedsel, zijn eigen broek ophouden en goed voor zijn dieren (en het milieu, maar dat realiseerde hij zich toen nog niet) zorgen. Voedsel was aandacht, liefde en cultuur. Genoeg nostalgie. Feit is dat het voedselsysteem van ons, en dat van onze kinderen, momenteel allesbehalve duurzaam en toekomstbesteding is. De Streekboer brengt hier verandering in.

Ik wil geen lid worden, kan ik dan nog wel bestellen?

Uiteraard hopen dat je ons wilt steunen om de doelen te bereiken door lid te worden. Wil je wel bestellen maar geen lid worden? Dat kan. We willen echter wel dat iedereen een eerlijke prijs krijgt voor geleverd werk: boer, consument en De Streekboer. Als je lid wordt, krijgt De Streekboer een vergoeding voor de diensten die we leveren in de vorm van het maandelijkse lidmaatschap. Wordt je geen lid, geen probleem. Dan betaal je geen lidmaatschapskosten maar een percentage over de bestelling. Zo kunnen wij alsnog de kosten dekken.

Kan ik ook lid worden als ik niet in jullie regio woon?

Graag! Hoe meer steunende leden we hebben hoe sneller we ons doel kunnen verwezenlijken en ervoor kunnen zorgen dat we ook bij jou in de buurt actief worden. Je kunt ons eenmalig ondersteunen door een gift te doen of maandelijks als steunend lid bijdragen aan het verwezenlijken van de missie.

Leuk een lidmaatschap, maar voor mij kan dat niet uit! Waarom zou ik dan toch lid worden?

Omdat we jouw steun ook nodig hebben om goede boeren bestaansrecht te geven! Met jouw steun komen we weer een stap dichterbij onze missie: een goed en duurzaam voedselsysteem voor iedereen!

Hoe zit dat met producten bestellen, hebben jullie ook standaardpakketten?

Om voedselverspilling te voorkomen doet De Streekboer niet aan vaste boxen. Bij de Streekboer heb je volledige keuzevrijheid. Het complete aanbod vind je op onze website en je stelt zelf je bestelling samen.

Kan ik de producten ook bij de boer afhalen?

Jazeker kan dat! De meeste boeren hebben minimaal eenmaal per jaar open dag en laten klanten graag hun bedrijf zien. Bij sommige boeren is het ook mogelijk om  hun eigen producten op het erf te kopen. Het complete Streekboer assortiment vind je bij de Streekboer verzamel- en afhaalpunten. Op de website staat waar deze allemaal te vinden zijn.

Is De Streekboer vergelijkbaar met HelloFresh?

HelloFresh en de Streekboer zorgen er allebei voor dat je online voedsel kunt bestellen. Daarmee houden de overeenkomsten tussen HelloFresh en de Streekboer ook op. De Streekboer levert uitsluitend lokaal en de Streekboeren zijn maximaal 40 kilometer van het verzamelpunt van de regio gevestigd. Daarnaast bepaalt de boer bij De Streekboer zijn eigen prijs. Op die manier garanderen we dat de boeren niet worden uitgeknepen en dus zich volledig kunnen richten op het aanbieden van producten die gezond zijn voor mens, dier en milieu.

Hoe ziet het verdienmodel van de boer er in de praktijk uit?

Alle boeren bij De Streekboer bepalen zelf de prijs van het product wat ze verkopen. Hierdoor weet een boer zeker dat ze een eerlijke prijs krijgen voor hun eigen product. De boeren betalen aan de hand van hun omzet 25% servicekosten aan de Streekboer.

Is er ook een opzegtermijn?

Je kunt het lidmaatschap zelf online 24 uur per dag opzeggen. De opzegtermijn is gelijk aan de abonnementsvorm. Heb je maandabonnement, dan wordt het lidmaatschap per eerstvolgende maand opgezegd. Bij een jaarabonnement is dat het eerstvolgende jaar.

Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

Wij willen je nergens tot verplichten. Daarom is het lidmaatschap gemakkelijk opzegbaar. Bel ons via tel. 085-0160276 en we zeggen het lidmaatschap direct voor je op!

Wat doen jullie met het lidmaatschapsgeld?

Met het lidmaatschapsgeld gaan we werken aan een afzetmarkt voor goede, lokale boeren zodat zij bestaansrecht krijgen, wij goed voedsel en de hele wereld een beter voedselsysteem.

Staat jouw vraag er niet tussen? Mail ons via info@destreekboer.nl.