..

‘Ik denk graag met jullie mee, wij hebben het er thuis ook vaak over. “Hoe moet je als korte keten initiatief ontwikkelen? Moeten ‘we’ inzetten op kant-en-klaar of juist op pakketten? Of moeten we het houden bij de losse producten?’

Karel en Merel zijn trouwe klanten van het eerste uur. Wat zo leuk aan ze is, is dat ze inderdaad over ‘we’ praten als ze het over De Streekboer hebben. En zo voelt het ook! Leuk dat ze meedenken, waardevol ook.

Onze website heeft inderdaad nog niet alle opties die we graag zouden hebben om in te spelen op de behoefte van onze klanten. Maar wat is nu het belangrijkste? Wij zoeken ook naar die antwoorden.

De grotere bedrijven zien een verschuiving naar kant-en-klaar. Wij zien zelf ook dat de maaltijden van De Buurtkok het steeds beter doen. Maar ook de tasjes van het Hummelhûs, terwijl mensen daar zelf nog wel wat dingen voor moeten toevoegen. Blijkbaar is de eenvoud iets dat onze klant erg aanspreekt?

Dus is onze doelgroep wel te vergelijken met die van de grote online maaltijdaanbieders?  Wij hebben klanten die ook zo min mogelijk verpakking willen en alle boodschappen, dus niet alleen het avondeten maar ook ontbijt en lunch en tussendoortje bij ons willen kopen.

Althans, dat hopen we… (vorige week schrijven we daar meer over).

Vragen waar wij in elk geval ons hoofd over breken zijn bijvoorbeeld:

  • Moeten we ook overstappen op boxen en de losse producten niet meer aanbieden?
    • Voordeel: Er hoeft maar één inpaklijn te zijn met vaste boxen wat het inpakken simpeler maakt.
    • Nadeel: de klant raakt de keuzevrijheid kwijt.
  • Moeten we zowel een compleet assortiment als boxen doen?
    • Voordeel: Veel keuzevrijheid voor de besteller.
    • Nadeel: Twee inpaklijnen naast elkaar wat arbeidsintensiever, foutgevoeliger en duurder is.
  • Moeten we diepvriesproducten maar eens per maand aanbieden?
    • Voordeel: Het is logistiek simpeler en dus goedkoper.
    • Nadeel: Je kunt niet tussendoor iets dat je vergeten bent bijbestellen.
  • Moeten we van alle producten maar één leverancier kiezen?
    • Voordeel: Jij hebt minder keuzestress.
    • Nadeel: We kunnen niet meer van alle leveranciers blijven afnemen of we moeten ze gaan rouleren. Van dat laatste is dan weer het nadeel dat producten op elkaar lijken maar toch niet hetzelfde zijn. De karnemelk van de een is nou eenmaal niet die van de ander.

Het zijn zomaar wat vragen die bij ons wel eens opkomen. Elke aanpassing vergt veel achter de schermen waardoor we het nooit zomaar 1,2,3 doen. Dus zo zie je dat het runnen van een webwinkel best uitdagend is.

We zijn daarom best benieuwd: Wat mis jij aan onze service die je elders wel ziet? Wat zouden wij daarvan kunnen leren? We horen het heel graag!

5 reacties op “De vraag en het antwoord: Kant en klaar of maaltijd pakket

  1. Zwanny Wouda zegt:

    Gewoon zo doorgaan en blijven streven naar een of meerdere fysieke winkels als voorpost om de Streekboer nog meer onder de aandacht te brengen en misschien mijn zus ook als klant te krijgen. Ik moet soms als alleenstaande creatief (invriezen etc.)omgaan met de hoeveelheden. IIn een fysieke winkel kun je meer zelf de hoeveelheden bepalen. Ik koop, helaas voor de streekboer nu de paddestoelen onverpakt bij de Odin. Dit om zo verpakkingsarm boodschappen te kunne doen…ik was teleurgesteld dat de plastic bakjes niet hergebruikt kunne wordden…

  2. Caitlin zegt:

    Persoonlijk zou ik afhaken als ik geen losse producten meer zou kunnen kopen. Ik vind het ook wel fijn dat jullie verschillende aanbieders hebben. Net als Zwanny zou ik zeggen: vooral zo doorgaan. Mooi ook dat jullie in de toekomst nog sterker gaan inzetten op bio. Wat ik wel fijn zou vinden, is als de aardappelen standaard in papieren zakken zouden worden geleverd. Ik heb een keer een portie aardappels ontvangen in zo’n afschuwelijk plastic aardappel”net” en heb sindsdien geen aardappelen meer bij jullie besteld. Blijkbaar worden deze door veel boeren toch nog vaak gebruikt. Viel me ook op dat een biologische boerderij waar ik wel eens langs rijd en wat kocht de aardappels ook aanbiedt in dit soort plastic netten. Erg jammer. Ik betaal heel graag iets meer voor een papieren zak (of jute als het grotere hoeveelheden zijn). Ik merk dat sommige producten juist helemaal niet verpakt worden. Op zich mooi, maar ik vraag me dan wel af hoe het met de hygiëne zit. Onlangs las ik iets over dat maaltijdboxen veel bacteriën kunnen bevatten. Dat is dan weer het nadeel van verpakkingsvrij (en in herbruikbare boxen die niet zo makkelijk gewassen kunnen worden) werken lijkt me. Ben benieuwd hoe jullie tegen die afweging aankijken.

    • Sandra Ronde zegt:

      Beste Caitlin, dank voor jouw reactie. Vanaf 2,5 kilo worden de aardappels bijna standaard in een net aangeboden omdat papier het volume niet houdt. Goed om te weten: Ze worden wel hergebruikt. Dus als je ze inlevert, geven wij ze weer mee terug. Betreft hygiëne: Voor zover ik kan concluderen uit het onderzoek, betrof dat voornamelijk kant-en-klare maaltijden die via bijvoorbeeld Uber-Eats thuis worden bezorgd. Deze maaltijden zijn warm. Bacteriën vermeerderen zich sneller bij hogere temperaturen. Het proces is niet te vergelijken met ons proces. Zo komt vlees bij ons bijvoorbeeld nooit in aanraking met groeten en worden alle bacterie-gevoelige producten afgesloten verpakt. Wij zien wat dat betreft geen bedreigingen gelukkig.

Geef een reactie

whatsapp knop