De Streekboer staat op een kantelpunt. Na het ophalen van ruim een half miljoen in de crowdfunding, heten we de vele nieuwe klanten welkom en gaan we de komende tijd de volgende stappen zetten. Vandaar dat we de komende weken graag aandacht besteden aan de kern van De Streekboer. Waar liepen en waar lopen we tegenaan en welke keuzes maken we om onze missie zo goed mogelijk te volbrengen? Aan de hand van dilemma’s nemen we je mee in ons verhaal. Deze week dilemma 2: Recht versus krom
Een moeilijkheid die terug blijft komen in de Streekboer webshop is verwachting van een product versus hoe het er daadwerkelijk uitziet bij het afhalen. Dit geldt met name voor groente en fruit. Hier valt heel veel over te zeggen. Het gaat namelijk over (gebrek aan) flexibiliteit van een webshop, maatsortering en verwachting van de consument. Daarom deze week aandacht voor groenten: recht versus krom.
Wij zijn geen AliExpress
Vooropgesteld: het is de uitdaging van een webshop om een afbeelding in de shop te laten lijken op het product dat je daadwerkelijk krijgt. Misschien ken je de beruchte AliExpress filmpjes en foto’s wel: op het ene beeld zie je wat je zou moeten krijgen, op het andere wat je daadwerkelijk krijgt. Dat lijkt totaal niet op elkaar. En dan gaat het over producten die niet horen te veranderen tijdens een tocht van drie weken op een containerschip van China naar Nederland.
Bij De Streekboer is dat wel anders. We verkopen producten die we juist niet allemaal uniform willen hebben. Maar beeld dat maar eens uit op een foto! Eerst maar even wat meer over de Streekboer maatsorteringen. Zoals je wellicht weet, wordt in de gangbare industrie met maatsortering gewerkt. Als fruitteler wil je het liefste dat elke appel maatje middel heeft, want daar krijg je het meeste geld voor. De kleintjes en de groten moet je sowieso tegen een habbekrats en onder de kostprijs wegzetten. Hetzelfde geldt voor kromme komkommers of pompoenen met een pukkeltje.
Smaak staat voorop
Wij vinden smaak belangrijk. Het zou moeten gaan om wat je proeft en niet om het uiterlijk. Toegegeven, het is makkelijker om appels te krijgen die allemaal dezelfde vorm hebben. Maar als dit vervolgens betekent dat de boer hier geen eerlijke prijs voor krijgt en dat een hoop zogenaamde buitenbeentjes verspild worden, hebben wij liever verschillende maten.
Buitenbeentjes bestaan dus niet bij De Streekboer. Dit houden wij als standaard aan:
-
Komkommers mogen rond zijn, pompoenen mogen pukkels hebben
-
Het uiterlijk mag afwijken van de nu nog dominante norm, zolang het niet te koste gaat van de smaak. Neem als voorbeeld een courgette, als die te groot wordt, verdwijnt ook de smaak. Als we grote courgettes verkopen, vermelden we dit er bij.
-
Op onze website proberen we zo goed als het kan aan te geven wat je kunt verwachten. In de productomschrijving zetten we ‘ongesorteerd’ zodat je weet dat je appels, aardappels en bietjes van verschillende maten kunt verwachten (en jij daarmee dus driedubbel bijdraagt aan een beter systeem waarin verspilling wordt tegengegaan en de boer een eerlijkere prijs krijgt, hoe tof!?).
De verregende groenten
Dan nog even over het verwachtingspatroon van jou als klant. Na een regenbui zien ongewassen groenten er nu eenmaal anders uit dan als de zon de hele week heeft geschenen. De ene keer zit er iets meer zand op, de andere keer is het product wat groter of kleiner dan verwacht. Dit proberen we altijd zo duidelijk mogelijk te communiceren. We kunnen dit helaas niet op onze webshopfoto’s laten zien. Wij dagen je uit om, bij ontvangst van de producten, je verwachtingspatroon op een positieve manier bij te stellen. Verwacht geen standaard product maar een puur product en oordeel op basis van smaak. Want zo draag jij optimaal bij aan een voedselsysteem dat volhoudbaar is. Het gaat voedselverspilling tegen en geeft de boer een eerlijke prijs.
Lees ook deel 1 in deze reeks: Lokaal versus biologisch
Volgende week in deel 3: Van dichtbij versus van verder weg
Er staat in blog: “Wij vinden smaak belachelijk”. Moet denk ik: “wij vinden de vorm niet belangrijk” of “de smaak belangrijk”.
Haha, inderdaad je hebt gelijk Richard, belachelijke fout 😉 Dank.