De Streekboer staat op een kantelpunt. Na het ophalen van ruim een half miljoen in de crowdfunding, heten we de vele nieuwe klanten welkom en gaan we de komende tijd de volgende stappen zetten. Vandaar dat we de komende weken graag aandacht besteden aan de kern van De Streekboer. Waar liepen en waar lopen we tegenaan en welke keuzes maken we om onze missie zo goed mogelijk te volbrengen? Aan de hand van dilemma’s nemen we je mee in ons verhaal. Deze week dilemma 4: Bezorgen versus afhalen

De Streekboer boodschappen op de donderdag of vrijdag afhalen, het zit inmiddels in het systeem van vele Streekboer klanten. Toch kiezen steeds meer klanten voor het gemak van thuisbezorging. Sommigen hebben het (koel)krat al voor de deur staan zodat Gea, Ingrid of Theo de boodschappen er direct in kan zetten. Op die manier hoef je niet voor je boodschappen thuis te blijven maar weet je wel zeker dat ze aan het einde van de dag voor jouw deur staan. Welke kan ontwikkelt De Streekboer op qua bezorgen en afhaalpunten? En hoe verhoudt zich dat tot het duurzame karakter van De Streekboer? Vandaag gaan we in op ons plan met de afhaalpunten en thuisbezorging.  

Ons doel

Het doel van De Streekboer is om de producten van onze lokale boeren toegankelijk te maken voor iedereen in Noord-Nederland. Om dit te kunnen realiseren, moeten we sowieso nog verder uitbreiden in alle drie de Noordelijke provincies. Als je in Harlingen, Delfzijl of Emmen woont, is er nog geen mogelijkheid om binnen een straal van 5 kilometer jouw Streekboer boodschappen af te halen. Hier gaan we wel voor!

Duurzaamheid

In de afweging hoe we onze producten toegankelijk maken voor iedereen in Noord-Nederland speelt, naast de kosten, ook duurzaamheid een rol. Hoe zorgen we ervoor dat we op een zo duurzaam mogelijke wijze de producten in jouw keuken kunnen krijgen? Vaak wordt gedacht dat thuisbezorging minder duurzaam is dan afhaalpunten. Dat hangt er echter volledig vanaf hoe jij als consument naar een afhaalpunt toegaat. Als al onze afhalers met de auto naar een afhaalpunt rijden, is het duurzamer als wij thuis bezorgen. 

Daarnaast krijgen we met enige regelmaat de vraag of we met elektrische auto’s rijden. Duurzaam vervoer is een verhaal met vele kanten. Vooropgesteld: onze stip op de horizon is om het vervoer klimaatneutraal ingericht te hebben. Tenzij we iemand vinden die ons direct een compleet elektrisch wagenpark sponsort, zullen we dit stap voor stap moeten gaan realiseren. Het probleem met dit soort verduurzaming is namelijk dat we dit niet direct door kunnen reken. Wie wil er nu €10,- betalen voor bezorgen?

We vinden het het belangrijk niet alleen rekening te houden met de busjes die bij jou op de stoep staan maar ook met de toevoer van de producten van de boer naar onze inpakschuur in Leek. Wat je vaak ziet bij online besteld voedsel is dat het voedsel van overal en nergens op de wereld wordt aangevoerd met vliegtuigen, schepen en dieselvrachtwagens. Vervolgens worden de bestellingen naar centrale plekken in steden gebracht. Van daaruit worden de laatste kilometers naar de consument in een elektrisch bestelbusje gereden. Dat lijkt heel milieuvriendelijk maar het is natuurlijk veel beter om voedsel dat dichtbij groeit, ook van dichtbij te halen en daarna niet alleen de laatste kilometers maar de hele toevoer te verduurzamen. 

Doelen Thuisbezorging

Afhaalpunten

Terug naar onze afhaalpunten. De Streekboer is begonnen met enkel afhaalpunten. Wanneer je zelf in de hand wilt hebben wanneer je je boodschappen afhaalt of slechts een kleine bestelling plaatst, verkies je waarschijnlijk een afhaalpunt boven thuisbezorging. Afhaalpunten hebben als grote beperkende factor dat ze slechts een aantal uren in de week geopend zijn. We zijn bezig de openingstijden te verruimen door op steeds meer afhaalpunten met koelboxen te werken. Hierdoor blijft een bestelling tot 24 uur goed gekoeld of bevroren. Ons doel is om de komende tijd ook het aantal afhaalpunten in de gebieden waar we nog niet actief zijn uit te breiden. Hiervoor is het van belang dat we binnen drie maanden wekelijks 15 afhalers hebben. 

 

Thuisbezorging

Ons doel is in heel Noord-Nederland te gaan thuisbezorgen. Momenteel bezorgen we alleen thuis in de gebieden waar we rendabel kunnen thuisbezorgen. Verder uitbreiden is een financieel risico vandaar dat we hier zorgvuldig mee omgaan. Het liefste houden we de bezorging zelf in de hand, onze eigen bezorgers zijn namelijk de allerleukste ;-). Wel staan we ervoor open om voor een overbruggende periode de thuisbezorging deels door een andere partij te laten doen. Dit zijn we nog verder aan het uitzoeken. Wordt vervolgd!

Wat bezorging en afhaalpunten betreft is de stip op de Streekboer horizon volledige dekking van thuisbezorging en afhaalpunten in Noord-Nederland. Op die manier kan elke consument in het Noorden kiezen voor een van beide opties. De gehele bezorging moet in de toekomst energieneutraal worden. Hiervoor geldt, net als bij alle andere dilemma’s: stap voor stap vooruit!

Meer lezen in deze reeks? Deel 1 gaat over biologisch versus lokaal , deel 2 over recht versus krom en deel 3 over dichtbij versus van verder weg. Volgende week deel 5: (Plastic) verpakkingen, ja of nee?

3 reacties op “Streekboer fundament: Bezorgen versus afhalen (deel 4)

  1. Gerben en Korrie zegt:

    Luchtvervuiling is voor ons reden om niet voor bezorging te kiezen. De afweging of bezorging versus afhalen positief uitvalt voor bezorging kunnen wij niet maken, omdat wij geen zicht hebben op het aantal en de verspreiding van klanten in onze regio. Mocht de balans doorslaan kunnen jullie dat het beste bekijken. Graag in dat geval een berichtje.
    Natuurlijk zit er voor de weidewinkel waar wij onze portie afhalen ook een voordeeltje i.v.m. de extra klandizie, want als je er dan toch bent….

    • Sandra Ronde zegt:

      Dank voor jullie reactie! Zoals jullie zelf ook al aangeven: Wat uiteindelijk de meest duurzame optie is, is lastig te zeggen omdat het per geval verschilt. Als wij de producten naar een afhaalpunt brengen maar iedereen komt de producten vervolgens met de auto ophalen, dan kunnen wij ze beter zelf bij iedereen thuisbezorgen. Komt een deel op de fiets of kom je toch al langs een afhaalpunt rijden, dan wordt het alweer een heel ander verhaal. Het is fijn om te lezen dat Streekboer klanten er zo zorgvuldig mee bezig zijn en over nadenken! Ik zal jullie prive nog even een berichtje doen betreft de spreiding van klanten in jullie regio. Groet, Sandra

  2. Gerben en Korrie zegt:

    De eisen aan vervoerders in binnensteden zullen steeds strenger worden. Mochten busjes op electra of waterstof echt noodzakelijk worden, doe dan een beroep op de crowdfunders.

Geef een reactie

whatsapp knop