Hoi Streekboer! Hoe gaat het met jullie?
Hoe gaat het met De Streekboer?
Het eerlijke antwoord is: Wisselend. Volgens mij kent geen enkel ander bedrijf een klantengroep die zo trouw en loyaal is als Streekboer klanten. Dat is prachtig om te zien en dat schept vertrouwen. Wel blijven we kritisch: er moet nog een schepje bovenop om winstgevend te worden! Daarnaast gaat impact maken stiekem nooit snel genoeg voor ons.
Wat kun jij doen als je ook op een gemakkelijke manier impact wilt blijven maken? Zoveel mogelijk producten bij De Streekboer kopen natuurlijk!
Het liefste willen we natuurlijk dat nog veel meer mensen gaan genieten van de mooie producten van onze boeren. Pas dan maak je echte impact. Daarvoor moet er echt nog veel veranderen! Tegelijkertijd beseffen we ons meer en meer dat gedrag van mensen niet direct verandert (tenzij je in Corona-achtige situaties terechtkomt en de omzet wel opeens verviervoudigt).
Vandaar dat we ook realistisch moeten zijn en niet te hard moeten willen groeien. Daar begroten we ook op. Maar de idealist in ons wil eigenlijk dat volgend jaar iedereen toegang heeft tot smaakevolle, gezonde voeding rechtstreeks van de boer.
Hoe hard moet je willen groeien?
Gedurende 2023 zijn we tot de conclusie gekomen dat het niet bij ons past om te hard te groeien. Dat klinkt misschien raar, maar het recente faillissement van verpakkingsvrije webshop PieterPot bevestigt deze gedachte. Duurzame groei is geen groei in de vorm van een hockeystick maar gestage groei zonder dat je investeringen doet die je nooit terug kan betalen.
Vandaar dat we er het afgelopen jaar voor gekozen hebben om bijvoorbeeld wel te investeren in zichtbaarheid: Banners, beach flags en borden op onze afhaalpunten. Een investering van meer dan €100.000 in een nieuwe website hebben we eerst gelaten voor wat het is.
Daarentegen hebben we wel veel optimalisaties aan de huidige website doorgevoerd waardoor we het nu wekelijks met twee dagen administratief werk minder kunnen doen. Dat scheelt toch weer een hoop! Ook in 2024 zullen we blijven werken aan het optimaliseren van destreekboer.nl
Lang verhaal kort: Duurzaamheid op alle fronten
2024 wordt voor ons het jaar van de duurzaamheid op alle fronten. Niet alleen qua productaanbod maar ook qua groei. We gaan in januari tot en met maart het advertentiebudget dat we hebben gewonnen met de DuurzameDertig inzetten.
Meer nog halen we uit input die we blijven krijgen van vaste klanten en bestellers die dreigen af te haken. We zijn hier in december al mee begonnen en tot nu toe zijn we heel tevreden met de resultaten. Daarin zit wat ons betreft de grootste potentie om samen verder te groeien. Op een duurzame manier.
En ow ja… Wat kun je zelf doen?
Als je graag wilt weten hoe je zelf een bijdrage kunt leveren aan meer impact: Koop vooral zoveel mogelijk boodschappen bij De Streekboer. Dan snijdt het mes aan drie kanten:
- De transportkosten per krat zijn hetzelfde. Dus hoe voller het krat, hoe goedkoper het relatief is om het bij jou op de stoep te krijgen!
- Door ook je kokos- en olijfolie en je mandarijnen en wc-papier bij De Streekboer te kopen, steun je ook boeren in andere landen. Wij kopen de producten namelijk rechtstreeks in bij deze boeren én geven hen dus ook een eerlijke prijs.
- Jij geniet van het gemak van bijna niet meer naar de supermarkt te hoeven én wekelijks de lekkerste producten op tafel. En dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om gaat.
Dankjewel voor het vertrouwen in 2023 en op naar een mooi en duurzaam 2024!