Twee weken geleden bereikte me het uitermate treurige bericht dat Opgeweckt Noord na iets meer dan een jaar haar deuren heeft moeten sluiten. De eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland, gevestigd in Groningen, was opeens niet meer. Genoeg mensen omarmden het concept; duizenden geïnteresseerden volgenden de winkel op Facebook, de crowdfunding van Opgeweckt Noord werd binnen no-time behaald en er werd vol lof over de onderneming gesproken. Het enthousiasme werd helaas niet omgezet in acties. De verkopen van de winkel bleven achter en eigenaren Dorothea Piek en Tonny Straatman voelden zich gedwongen de winkel na iets meer dan een jaar te sluiten.
Idealisme loopt de tijd vooruit
Het is shockerend en tegelijkertijd zeer herkenbaar: idealisme dat de tijd vooruit loopt. Mensen omarmen een idee maar er zijn nog te veel barrières voor de daadwerkelijke implementatie. De Streekboer bestaat deze maand één jaar. 2 juli 2015 openden we het verzamelpunt in Nieuwehorne om daar een zomer lang te testen of we lokale boeren en consumenten op één plek konden verenigen. De test bleek een succes en al snel groeiden we verder naar Leeuwarden, Joure, Heerenveen en Sneek.
Trots op onze vaste klanten
Inmiddels hebben we een prachtige groep aan vaste klanten opgebouwd: bewuste consumenten die regelmatig terugkomen, de tijd nemen om boodschappen te bestellen en ons met hun tips, adviezen en suggesties voor verbeteringen continu helpen het concept te verbeteren. Het is een wederkerige relatie: wij doen ons uiterste beste de boeren en klanten optimaal te bedienen en de boeren en klanten geven hun blijk van waardering in verschillende vormen terug.
Toch speelt ook bij ons de vraag: waarom zit er nog steeds zo’n groot gat tussen het aantal fans van De Streekboer en het daadwerkelijke aantal klanten? Ook wij hebben een enorme groep liefhebbers van lokaal voedsel achter ons staan. Waar we ook in Friesland komen: velen kennen De Streekboer en zijn enthousiast. Telkens weer vragen wij onszelf dan ook af: Als iedereen enthousiast is, waarom koopt dan niet iedereen bij ons?
De drempel
Begrijp me niet verkeerd: het is geen aanval op fans die niet kopen bij De Streekboer. Ook ik was liefhebber van Opgeweckt Noord en investeerde in de crowdfunding. Maar om praktische redenen – ik kom vrijwel nooit in de binnenstad van Groningen en bovendien koop ik bij De Streekboer – kocht ook ik nooit bij Opgeweckt. Om ons concept te optimaliseren moeten we het echter weten: waarom koopt een fan (nog) niet bij De Streekboer? Is het de plek van de afhaallocatie? Zijn het de afhaaltijden? Ligt het aan het aanbod? Zijn de producten niet smaakvol genoeg? Is het bestelproces te ingewikkeld? Of wint stiekem, als puntje bij paaltje komt, het gemak het toch van de idealen?
Wij vernemen het graag!